söndag 15 juli 2012

Nuppars vara eller inte vara

Swallowtail framskrider. Nu har jag kommit till de omtvistade nupparna. Jag har läst vad andra skrivit om nupparna. Några tycker om att sticka dem, några tänker hoppa över dem nästa gång eller ersätta dem med pärlor.
 Jag har inget revolutionerande att komma med i den debatten. Jag är missnöjd med mina nuppar, men det beror på garnet. Jag stickar min sjal i Drops fabel. Jag valde att köpa det garnet, trots att jag har så mycket yllegarn hemma, för att jag ville prova en blandning. Det är svårt med 100% ull, blir lätt så att det killar och sticks. Drops fabel är 75% ull, 25 % polyamid. Jag stickar på stickor nr 5. Tycker garnet är för grovt, men jag vet ju inte hur det blir när jag blockar. Jag har ingen större erfarenhet av att sticka sjalar. De sjalar jag stickat har jag inte blockat. Så jag återkommer med den slutliga domen.
 Nuppstickandet som sådant har jag inget emot. Det är ganska trevligt att få böka med nupparna på avigvarven, de tenderar att bli så långa mot slutet annars. Men en envis röst viskar i mitt öra att nupparna skulle blivit mycket bättre i nån tunnare ull-silke-blandning. Så det ska jag prova nästa gång.

Suddiga nuppar. :) Jaja, skrynkel,  skrynkel, klart det måsta blockas.
På en annan sticka. Svärmorssjal. Test, av både garnet och mönstret.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar